A xilit előnyei diabéteszben és fogyókúra során

Míg a jó egészségi állapothoz sok lényeges tényező járul hozzá, a xilit kulcsszerepet tölthet be a diabétesz és a testsúly kontrollálásában, és csökkentheti a szívbetegség, a veseelégtelenség, a stroke, a perifériás neuropátia és a halál kockázatát.

Diabétesz

Sokan számos módon képesek lehetnek a cukorbetegség és szövődményei megelőzésére vagy kezelésére; ennek egyik legkézenfekvőbb, egyben leglényegesebb módszere a vércukorszint befolyásolása. Az Egyesült Államokban és más országokban végzett kutatások alapján az egyesült államokbeli Közegészségügyi Központ (Centers for Disease Control and Prevention, CDC) úgy gondolja, hogy a diabéteszes eredetű szem-, vese-, és idegi szövődmények előfordulása 40%-kal csökkenthető a vércukorszint megfelelő kontrollálása révén. A prediabéteszesek esetében pedig a vércukorszint-szabályozás, hatékonyabb testsúlykontrollal és testmozgással párosulva, képes megelőzni vagy késleltetni a cukorbetegség kialakulását, sőt még a vércukorszintet is normalizálhatja.

A xilit az ideális diabetikus édesítőszer, hiszen glikémiás indexe (GI) a cukorénál (répacukor) jóval alacsonyabb. A következő ábra a vércukorszint glükózra (a glikémiás index standard értéke) és xilitre adott reakcióját mutatja.

A vércukorszint változása glükóz és xilit fogyasztásakor

A glikémiás index fogalmát az ezzel foglalkozó weblap (www.glycemicindex.com) úgy határozza meg, mint a „szénhidrátok elhelyezkedése egy 0-tól 100-ig beosztott skálán annak alapján, hogy elfogyasztásuk után milyen mértékben emelik meg a vércukorszintet. A magas GI-vel rendelkező élelmiszerek azok, amelyeket a szervezet gyorsan megemészt és hamar felszívódnak, és a vércukorszint jelentős ingadozását idézik elő. Az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek lassú emészthetőségüknek és felszívódásuknak köszönhetően a vércukor és inzulin szintjének fokozatos emelkedését idézik elő; egészségügyi hasznuk bizonyított.”

Minél alacsonyabb a molekula lebomlása, annál alacsonyabb az index értéke. Minél alacsonyabb az index, annál stabilabb marad a vércukorszintje. A 70 fölötti index minősül magasnak, az 55 alatt pedig alacsonynak. A következő táblázat a különböző édesítőszerek glikémiás indexét jelzi:

 

Táblázat: Hétköznapi édesítőszerek glikémiás indexe

 

            Édesítőszer                  GI

            Glükóz                          100

            Asztali cukor                 68

            Méz                                55

            Fruktóz                          19

            Xilit                                  7

Egyértelmű, hogy a xilit 7-es GI értéke a szervezet vércukorszintjét alacsonyan tartja, és ezért a test inzulinszükségletét is jelentősen csökkenti.

Testsúlykontroll

Amíg a túlsúly és elhízás kialakulásában sok genetikai, gazdasági, szociális és kulturális tényező játszik szerepet, a súlygyarapodást alapvetően az okozza, hogy a kalória-bevitel túlsúlyban van a kalória-felhasználáshoz képest. Az egyensúly felborulásához jelentősen hozzájárul a cukorfogyasztás is, amely nem csak lényegesen nagyobb kalória-bevitelt jelent, hanem sok üres – tápanyagot nem tartalmazó – kalóriát is.

 

A testtömeg növekedésre és elhízásra a legegyszerűbb, bár sokszor fárasztó megoldás a kalória-bevitel és -felhasználás arányainak megváltoztatása: hosszabb időn keresztül több kalóriát kell elégetnünk, mint amit napi szinten elfogyasztunk. Több út kínálkozik ennek az aránynak az elérésére, valamint a súlycsökkenés és a testsúlykontroll elősegítésére: többek között az edzés, kisebb adag ételek elfogyasztása, orvosi beavatkozás, és szakértői tanácsadás genetikai kérdésekben, illetve testsúllyal kapcsolatos komplikációk esetén. Ezek mindegyike hatékony, különösen, ha az egyes módszereket kombinálva alkalmazzák.

A legtöbb esetben a xilit az egyik leglényegesebb eleme lehet fogyókúrás programoknak. Ha cukor helyett a lehető leggyakrabban xilitet alkalmaznak, a xilit kétféleképpen csökkenti a kalória-bevitelt. Az egyik az alacsony glikémiás index. Mivel nem hirtelen, hanem fokozatosan emeli a vércukor és az inzulin szintjét, elősegíti az étvágy csökkentését és késlelteti az éhségérzetet. Édesítőszerként használva – akár az ételre hintve, mint a kristálycukrot – képes alacsonyan tartani a különböző élelmiszerek glikémiás indexét. A xilit azért is segíthet, mert a cukornál 40%-kal kevesebb kalóriát tartalmaz, így a napi 12 teáskanál cukorral bevitt 192 kalóriát, hasonló mennyiség fogyasztásával 115-re csökkenti.

A xilit használata ételek elkészítésénél

Mivel a xilit a cukorhoz hasonlóan viselkedik, oldódik, keveredik, ezért sok esetben felcserélhető azzal. A xilit tökéletesen helyettesíti a cukrot meleg italok, torták, kekszek vagy egyéb sütemények készítésekor, illetve ízletes édesítője gyümölcsöknek és gabonaféléknek.

Mivel a xilit a cukortól molekula-szerkezetében is eltér, nem osztja mindenben annak tulajdonságait. Például nem kristályosodik, ezért nem készíthető belőle kemény cukor. Az élesztő sem képes lebontani, tehát kenyér vagy egyéb kelt tészták készítésére nem alkalmas. Végül pedig a limonádéhoz hasonló italok édesítéséhez szükséges xilit mennyisége hasmenést okozhat egyeseknél, amíg hozzá nem szoknak.

 a xilit felhasználása